FST DPC roetdeeltjesteller

Deze deeltjesteller werkt  op basis van het ionisatie (hoogspanning) principe. Hypermoderne automotive deeltjesteller ook PN-meter genoemd. De DPC maakt gebruik van de Corona discharge techniek daarbij worden deeltjes geïoniseerd, oftewel geladen d.m.v. een hoogspanning, we noemen deze testers Ionisation Particle Counters. Wanneer alle geladen deeltjes door een meetcel gaan kan de hoeveelheid lading gemeten worden. Hierna wordt deze lading omgerekend naar het aantal deeltjes dat door de meetcel gaat.

 

Deze deeltjesteller is zeer geavanceerd en beschikt over uiterst moderne technieken die in staat zijn om de kleine nanodeeltjes te detecteren. De deeltjes worden aangegeven in #/cm3 (deeltjes per kubieke cm). Een dieselmotor met goedwerkend roetfilter stoot minder dan 20.000 deeltjes uit. Een dieselmotor met defecte filter kan miljoenen deeltjes uitstoten!

 

De DPC deeltjesteller beschikt over een meetbereik tot 5.000.000#/cm3. 10% van de huidige voertuigen rijden rond boven de afkeurgrens: Ook voor GOCA België is dit toestel gehomologeerd. Op alle autokeuringen zal de TEN-versie te zien zijn. Deze deeltjesteller werkt op identiek dezelfde manier. Verder is dit toestel ook reeds voorbereid voor de meting van benzinemotoren.

Specificaties:

  • Stand-alone deeltjesteller

  • Voor keuringsdoeleinden

  • Eenvoudige bediening

  • Nederlands product

  • Introductie vanaf 2021

  • Voorzien van printer

  • Kentekeninvoer mogelijk